Hand-drawn sketches of two overlapping speech bubbles; one contains the word 'proud' with a light orange watercolor background, and the other contains the word 'rearmz' with a light gray watercolor background.

Om Projekt Resonans

Projekt Resonans vänder sig till vuxna som möter barn i sitt arbete. Här erbjuds föreläsningar, workshops och kurser samt stöd i metodutveckling och utvärdering. Hos Projekt Resonans möts teori, praktik och kreativitet – alltid med barns behov och rättigheter i centrum.

Vision

Ett samhälle där alla barn möts av trygga, respektfulla och kreativa vuxna som främjar deras aktörskap, berättande och välbefinnande.

Grundfilosofi

Projekt Resonans vilar på den existentiella tanken att alla människor – oavsett ålder – delar några grundläggande mänskliga behov. Vi behöver riktning och mening i våra liv, vi behöver känna tillhörighet och vi behöver uppleva frihet och egenmakt. Som sociala varelser formas vi av våra sammanhang och genom livet möter vi erfarenheter som både kan orsaka oss lidande och främja vårt välbefinnande. Barn och vuxna har samma existentiella behov men vuxna har fler livserfarenheter och ofta mer makt. Därför är vi så viktiga i barns liv. Vi behöver använda vår vuxenmakt i barnens tjänst och stå stadigt vid deras sida när de gör sig sina egna erfarenheter genom livet.

Barnsyn

Hur vi ser på barn har betydelse för hur vi möter barn. Det, i sin tur, kan ha stor betydelse för hur barn förstår och skapar mening i sig själva och sina liv. Vår barnsyn har också direkt betydelse för hur mycket, eller lite, barn görs delaktiga i frågor som rör dem. Projekt Resonans utgår från en barnsyn bestående av fyra integrerade delar. Denna barnsyn genomsyrar allt arbete:

  • Barn som rättighetsbärare. Varje barn har rätt till skydd, stöd och delaktighet. Vuxnas ansvar är att skapa förutsättningar för detta och att använda sin vuxenmakt i barnets tjänst.

  • Barn som aktiva och sårbara subjekt. Barn är både aktiva och sårbara, helt beroende på situationen. Vuxnas ansvar är att hitta den fina balansen utifrån det enskilda barnets unika situation och förutsättningar.

  • Barn som berättare. Barn bär på sina egna berättelser som formas och förändras i mötet med omgivningen. Vuxnas ansvar är att skapa utrymme för barns berättelser - det är bara så vi kan ta del av deras perspektiv och meningsskapande.

  • Barn som unika individer. Varje barn har sina unika förutsättningar och resurser utifrån faktorer som ålder, funktionsförmågor, språk, socioekonomisk situation och livserfarenhet. Vuxnas ansvar är att möta varje barn med nyfikenhet och öppenhet - en unik individ men sina alldeles egna tankar, känslor och frågor.

Om aktörskap, berättande och välbefinnande

Aktörskap är ett begrepp som ringar in varje barns inneboende kraft att agera och påverka sitt liv och sin omgivning. Med berättande menas den aktiva handlingen att dela sitt perspektiv på, och sin förståelse för, sig själv och sina erfarenheter. Välbefinnande förstås som barns möjligheter att må bra - fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt - trots att livet av nödvändighet innebär utmaningar. Tillsammans bildar de tre begreppen en stadig grund att stå på i arbetet för barns behov, rättigheter och delaktighet.

Vad betyder namnet Projekt Resonans?

Ordet projekt kommer från latinets proicere, som betyder att kasta fram eller lägga fram – att rikta något utåt, en tanke, en handling, en berättelse. Ordet resonans kommer från latinets resonare, som betyder att ljuda eller eka tillbaka – att ta emot och svara. Tillsammans bildar de två orden en rörelse. Det blir ett slags samtal i sig. En stämning att kliva in i – både som deltagare i workshops och kurser och i mötet med barn. Namnet Projekt Resonans berättar att varje möte är en dialog där nya insikter kan växa fram.

Kontakt

Vill ni anlita mig eller veta mer om Projekt Resonans tjänster? Hör av er så pratar vi!