CV

Utbildning: Program

2023 Doktorsexamen, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet

2012 Masterexamen, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet

2006 Socionomexamen, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet

1999 Förberedande scenisk utbildning, Skara Skolscen

Utbildning: Specifika kurser av relevans

2025 Universitetslärarutbildning 2 (UL2), 7,5 hp, CeUL (Centrum för universitetslärarutbildning), Stockholms universitet

2023 Universitetslärarutbildning 1 (UL1), 7,5 hp, CeUL (Centrum för universitetslärarutbildning), Stockholms universitet

2021 Narrativ forskning - tid, identitet och kontext, 7,5 hp (doktorandkurs), Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet

2020 Narrativ analys: Berättande om och av barn och unga, 7,5 hp (doktorandkurs), Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet

2011 Att intervjua utsatta barn och ungdomar, 7,5 hp (avancerad nivå), Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet

2011 Teateraktivism, 7,5 hp (avancerad nivå), Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet

2006 Drama, 7,5 hp, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

Yrkeserfarenhet

2023-2025 Universitetslektor, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet

2013-2018 Kurator och stödgruppsledare, Bris (Barnens rätt i samhället)

2010-2012 Forskningsassistent, Barngruppsstudien, Karolinska Institutet

2007-2010 Stödgruppsledare och familjestödjare, Bufff (Barn och ungdom med förälder/familjemedlem i fängelse)

2007 Ungdomscoach, Navigatorcentrum Syd, Stockholms stad

2006 Ungdomscoach, Skarpnäck stadsdelsförvaltning

2006 Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd, Skarpnäck stadsdelsförvaltning

Forskningspublikationer

Michelson, S. (2024). Children’s narratives about well-being in the face of difficult life experiences: Renegotiated self-understandings as turning points. Qualitative Social Work, 23(2), 282-297. DOI: https://doi.org/10.1177/14733250221133755

Michelson, S. (2024). ‘What if someone had told me that as a kid?’: Professionals' perspectives on their personal experiences of family-related childhood adversity and their supportive practice. Children & Society, 0(0), 1-16. DOI: https://doi.org/10.1111/chso.12832

Michelson, S. (2023). Att navigera svåra barndomar. Barns perspektiv och narrativa praktiker när vuxna i familjen har psykosociala problem. [Doktorsavhandling]. Stockholms universitet.

Michelson, S. (2023). Children’s agency when experiencing family-related adversities: The negotiation of closeness and distance in children’s personal narratives. Qualitative Social Work, 22(2), 286-301. DOI: https://doi.org/10.1177/14733250211066823

Michelson, S. (2022). Negotiating master narratives: The practice of ‘counterstorying’ in children’s personal narratives about family-related adversities. Child & Family Social Work, 27(4), 616-625. DOI: https://doi.org/10.1177/14733250211066823

Övriga skrivuppdrag

“Att ge stöd online” (Bris, 2018). Skrivuppdrag där jag skrev en bok om Bris stöd online riktad till kuratorer på Bris.

“Bufffs handbok i stödjande samtal” (2017). Skrivuppdrag där jag skrev en handbok i stödjande samtal på Bufff (Barn och ungdom med förälder/familjemedlem i fängelse) riktad till personal inom organisationen.

“Att få stöd hos Maskrosbarn” (Maskrosbarn, 2010). Skrivuppdrag där jag skrev en bok om Maskrosbarns stödverksamhet riktad till personal inom organisationen.

“Har alla här en förälder i fängelse? En stödgruppsmodell för barn med frihetsberövade föräldrar” (Bryggan, 2010). Skrivuppdrag där jag skrev ett kapitel om drama som verktyg i stödgrupper för barn. Boken i övrigt är skriven av Titti Schönbeck.

Foto: Märta Thisner

Läs min avhandling

Kontakt

Vill ni anlita mig eller veta mer om Projekt Resonans tjänster? Hör av er så pratar vi!