CV
Utbildning: Program
2023 Doktorsexamen, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet
2012 Masterexamen, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet
2006 Socionomexamen, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet
1999 Förberedande scenisk utbildning, Skara Skolscen
Utbildning: Specifika kurser av relevans
2025 Universitetslärarutbildning 2 (UL2), 7,5 hp, CeUL (Centrum för universitetslärarutbildning), Stockholms universitet
2023 Universitetslärarutbildning 1 (UL1), 7,5 hp, CeUL (Centrum för universitetslärarutbildning), Stockholms universitet
2021 Narrativ forskning - tid, identitet och kontext, 7,5 hp (doktorandkurs), Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet
2020 Narrativ analys: Berättande om och av barn och unga, 7,5 hp (doktorandkurs), Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
2011 Att intervjua utsatta barn och ungdomar, 7,5 hp (avancerad nivå), Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
2011 Teateraktivism, 7,5 hp (avancerad nivå), Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet
2006 Drama, 7,5 hp, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Yrkeserfarenhet
2023-2025 Universitetslektor, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet
2013-2018 Kurator och stödgruppsledare, Bris (Barnens rätt i samhället)
2010-2012 Forskningsassistent, Barngruppsstudien, Karolinska Institutet
2007-2010 Stödgruppsledare och familjestödjare, Bufff (Barn och ungdom med förälder/familjemedlem i fängelse)
2007 Ungdomscoach, Navigatorcentrum Syd, Stockholms stad
2006 Ungdomscoach, Skarpnäck stadsdelsförvaltning
2006 Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd, Skarpnäck stadsdelsförvaltning
Forskningspublikationer
Michelson, S. (2024). Children’s narratives about well-being in the face of difficult life experiences: Renegotiated self-understandings as turning points. Qualitative Social Work, 23(2), 282-297. DOI: https://doi.org/10.1177/14733250221133755
Michelson, S. (2024). ‘What if someone had told me that as a kid?’: Professionals' perspectives on their personal experiences of family-related childhood adversity and their supportive practice. Children & Society, 0(0), 1-16. DOI: https://doi.org/10.1111/chso.12832
Michelson, S. (2023). Att navigera svåra barndomar. Barns perspektiv och narrativa praktiker när vuxna i familjen har psykosociala problem. [Doktorsavhandling]. Stockholms universitet.
Michelson, S. (2023). Children’s agency when experiencing family-related adversities: The negotiation of closeness and distance in children’s personal narratives. Qualitative Social Work, 22(2), 286-301. DOI: https://doi.org/10.1177/14733250211066823
Michelson, S. (2022). Negotiating master narratives: The practice of ‘counterstorying’ in children’s personal narratives about family-related adversities. Child & Family Social Work, 27(4), 616-625. DOI: https://doi.org/10.1177/14733250211066823
Övriga skrivuppdrag
“Att ge stöd online” (Bris, 2018). Skrivuppdrag där jag skrev en bok om Bris stöd online riktad till kuratorer på Bris.
“Bufffs handbok i stödjande samtal” (2017). Skrivuppdrag där jag skrev en handbok i stödjande samtal på Bufff (Barn och ungdom med förälder/familjemedlem i fängelse) riktad till personal inom organisationen.
“Att få stöd hos Maskrosbarn” (Maskrosbarn, 2010). Skrivuppdrag där jag skrev en bok om Maskrosbarns stödverksamhet riktad till personal inom organisationen.
“Har alla här en förälder i fängelse? En stödgruppsmodell för barn med frihetsberövade föräldrar” (Bryggan, 2010). Skrivuppdrag där jag skrev ett kapitel om drama som verktyg i stödgrupper för barn. Boken i övrigt är skriven av Titti Schönbeck.
Foto: Märta Thisner
Kontakt
Vill ni anlita mig eller veta mer om Projekt Resonans tjänster? Hör av er så pratar vi!